지혜와 자비로 가르치고 봉사하는 가정과 교사양성!

가정교육과

교과목해설

과목코드 과목명 내용
ERC 344 가정교육론

Teaching and Learning Home Economics Education

가정학의 사명과 철학을 기반으로 중등가정교사가 갖추어야 할 교사역량에 대하여 학습한다. 중등가정과 교육과정을 중심으로 수업의 실제와 평가 뿐 아니라 가정과교육과 관련된 창의적 체험학습, 진로교육활동, 자유학기제 프로그램, 학생정서행동교육 프로그램에 대한 예비교육을 학습한다.

This course focuses on the teaching of home economics processing oriented curriculum through educational goals and evaluations for middle and high school. In addition, this course can help to development to creative experiential activities for home economics, free-semester system, and course in life education.

ERC 345 가정교재연구및지도법

Study of Home Economics Education Teaching Mateials and Methods

중등학교 가정과수업에 대한 다양한 수업방법과 매체제작에 대하여 학습한다. 또한 가정과수업과 관련된 스마트교육, 융복합교육, 세계시민교육을 주제로 한 교재 분석, 교수학습과정안 작성, 모의수업실연, 동료장학, 자기수업성찰의 과정을 통하여 교수역량을 함양시킨다.

This course seeks to develop teaching variety materials and methods that are appropriate for learners using the educational goals of home economics for middle and high schools. Also this course can learn about variety teaching-learning method related with middle and high school field.

ERC 441 가정교육학논술

Logic and Writing in Home Economics Education

가정교육학과 관련된 각 전공영역에 대하여 비판적 사고력을 키우고 논리적 표현력을 학습한다. 또한 이러한 사고력을 바탕으로 가정교육학과 연계하는 통일교육, 환경교육, 양성평등교육, 생명존중교육, 다문화교육, 장애인교육 등을 포함하는 계기교육의 이론과 실제에 대하여 학습한다.

It covers logical thinking and creative expression way in the respective major areas of home economics(Clothing and Textiles, Food and Nutrition, Housing, Child and Family Studies, Home Management and Practice/Consumer Research). Also, students can think and write about special program include with unification education, environment education, gender equality education and life respect education in home economics education.

HOM 101 아동학

Child Development

인간발달학적 관점에서 아동발달에 대한 올바른 이해를 돕기 위해 아동(수태기부터 청년기까지)의 정신발달과 행동발달의 일반적인 법칙에 관한 이론들을 배우고 실생활에서 어떻게 적용되는지 살펴본다. 더불어 양성평등 의식을 함양하고, 아동학대 예방 및 신고의무에 관한 내용을 익혀 아동지도에 활용할 수 있도록 한다.

From the perspective of human developments, this course will hel students understand the child development. Students will learn about the theories about children's (from the conception to adolescence) mental and behavioral development, and seek how to apply these theories to the life.

HOM 102 가정학실습과인성교육

Home Economics Practice and Personality Development

본 과목은 교사로서 갖추어야 할 사회적 소통능력과 인권감수성 함양을 위하여 가정학과 관련된 다양한 실습수업을 실시한다. 또한 장애교육, 다문화교육, 새터민교육과 관련된 교육프로그램을 설계하여 활용할 수 있도록 한다.

This course is aimed to build student's character: cooperative spirit, responsibility, social relationship, creativity, and civic attitudes through practical class of Home Economics. In addition, education programs related to multicult

HOM 103 패션디자인과4차산업혁명

Fashion Design and Fourth Industrial revolution

복식디자인에 필요한 이론을 위주로 강의하며, 복식요소와 복식디자인 원리를 이해하여 이를 효과적으로 활용할 수 있도록 학습한다. 아울러 복식 유행의 형성, 전파 등과 4차 산업혁명시대에서의 정보통신기술을 기반으로 한 의류 제작 및 활용에 대하여 파악한다.

The aim of this course is to investigate the design elements and principles, and to apply appropriate wearing situationally. Also, analysis of factors influencing fashion change and fashion diffusion is discussed. Finally, students study the production and utilization of apparel based on information and communication technologies during the 4th industrial revolution.

HOM 201 소비자학

Consumer Science

소비자학은 소비주체자로서의 가계의 활동을 소득, 소비, 저축과 관련된 금전적 가계행동 뿐만 아니라 결혼, 출산, 시간배분과 같은 비금전적 가계행동과 관련하여 자원을 획득, 배분, 소비와 관련된 일련의 의사결정원리에 대해 학습한다. 또한 시장환경 변화에 대한 이해를 위해 중소기업에 대한 이해와 신용거래를 위한 금융거래에 대해 학습한다.

In Consumer studies, we study a series of decision-making principles related to how to obtain and distribute resources in reference to not only money-related household behaviors such as income, consumption and saving but also to non-monetary household behaviors like marriage, childbirth and time allocation.. Also, to understand the changes in the market environment, we will study about financial & credit transactions.

HOM 202 의류제작실습

Clothing Construction Practice

의복원형의 설계원리, 원형의 활용방법을 이해하여 미적이고 창의적인 의복을 합리적으로 표현할 수 있는 방법에 대하여 배운다. 또한 현장역량강화를 위하여 중등학교 수업에서 활용할 수 있는 재활용, 지속가능의류제품 제작을 실습한다.

In this course, students study basic pattern making and clothing construction principles for expression of aesthetic and creative designs. Also, the making of recycled and sustainable clothing products for enhancing teaching competences of secondary school field is practiced.

HOM 203 식품과조리

Food and Principles of Cookery

각종 식품의 영양성분과 비영양 성분에 대해 학습하고, 조리과정에서 일어나는 식품의 물리화학적 변화와 영양성분의 변화를 이해하여 과학적이고 효율적인 조리방법을 학습한다. 또한 국가간의 조리문화에 대해서 학습함으로서 다문화 가정에 대한 이해를 높인다.

In this course, students study changes in the physicochemical components and nutrients of foods during cooking and processing. Foods cover grains, fruits and vegetables, meats and fish, eggs, milk, and fats and oils.

HOM 204 주거학

Housing

인간과 주거환경의 관계를 이해하고 주거형태, 주생활양식, 주거문화 등에 대하여 학습한다. 또한 주거복지교육, 주거안전교육, 친환경주생활교육을 통해 사회적 요구에 따른 지속가능한 주생활을 실천하게 한다.

Housing course investigates critical properties of traditional housing culture and important attributes of housing in modern urban environments from historical, psychological, physical, sociological, and economic environmental education. Also safety education related with housing environment can help to maintain safe lives of students.

HOM 205 가정교육전공진로탐색

Survey of Job Carrier of Home Economics Education

본 과정은 종합․응용․실천․규범 학문인 가정학의 학문적 특색과 영역소개, 진출분야, 전공적성 등에 대해 탐색한다.

This introductory course seeks to explore the fundamentals of home economics as an academic subject. It includes the comprehensive study of the application, practice, job prospects, standards, personal aptitude for the study of Home Economics.

HOM 206 영양학

Introduction to Nutrition

인체에 필수적인 각종 영양소의 체내 대사과정, 체내기능, 필요량, 급원식품 및 영양소의 과부족이 건강에 미치는 영향에 대해 학습한다.

Students in this course study the principles of human nutrition. This course covers absorption, metabolism, functions, and requirements of nutrients: Carbohydrates, Proteins, Lipids, Minerals, and Vitamins. It also covers the relationship between diet and chronic diseases.

HOM 207 부모교육론

Parent Education

현대는 다양한 가치관의 혼재 속에서 올바른 부모역할도 정도가 없다. 부모와 자녀관계 이론의 파악과 부모의 역할을 효율적으로 수행하기 위한 전략과 가치관을 배움으로써 현명한 부모 또는 성인이 되는 길을 학습한다. 더불어 가족의 생명존중을 익히고, 자녀의 정서행동발달, 자살예방교육, 장애인, 다문화 가정에 대한 정서적 이해에 대해 학습한다.

To meet the societal need for counseling, this course reviews the fundamental theories and practices about counseling. Students will learn about the basic knowledge and attitudes as the counselor.

HOM 208 피복재료학

Textiles

섬유의 종류, 형태, 구조, 성질 등을 파악하고 실, 피륙, 염색 및 가공에 관한 기본적 내용에 대해 학습한다. 이를 토대로 급속히 발전하고 있는 신소재에 관한 지식을 갖추어 합리적 의생활에 도움이 되도록 한다. 또한 피복재료의 생산과 환경오염문제를 연계시켜 학습한다.

In this course, students study performance properties of fabrics in relation to their physical and chemical structures of fibers, yarn and fabric constructions. This course also covers dyeing and finishing principles of fiber, new material of clothing, the relationship between clothing production and environmental pollution.

HOM 209 소비자의사결정론

Consumer Decision Making

소비자 가치에 부합되는 합리적인 선택을 위해 소비자의사결정에 영향을 미치는 요인을 이해하고, 지속가능한 소비에 영향을 미치는 내적․외적 요인에 대해 학습한다. 또한 공동체의 가치를 강조하고 다문화가정, 새터민 가정의 소비자등 취약 소비자행동의 특성에 대해서도 학습한다.

We try to understand the factors that influence consumer decision making for rational choice in line with consumer value, and study about internal and external factors that affect sustainable consumption. It also emphasizes the value of the community and learns about the characteristics of vulnerable consumer behavior such as multicultural families and disadvantaged consumers.

HOM 301 가족생활교육프로그램개발

Program Development of Family Life Education

개인과 가족 전체의 삶을 향상시킬 수 있는 가족생활교육 프로그램을 개발하고 구체적인 교육방법을 설계할 수 있다. 이를 통해 아동학대, 아동 청소년 성범죄, 자살, 장애인학대 예방 등을 통해 인권 및 생명존중에 대해 학습한다.

Family life education focuses on healthy family functioning within a family systems perspective and provides a primarily preventive approach. Family life education provides information to families through an educational approach, often in a classroom-type setting or through educational materials.

HOM 302 한국조리

Korean Cooking

한국음식의 역사적 배경과 문화적 특징을 학습하고, 실습을 통하여 한국음식의 조리법을 익힌다. 또한 국가 간 음식문화를 학습함으로써 글로벌 역량을 키운다.

Students study history and culture of Korean food. This course gives students the opportunities to cook typical Korean recipes: Kimchi, Jeon(Korean pancake), Chapche(sauted vegetables with noodles), Tteok(rice cake), etc.

HOM 303 의복재료와관리

Textiles and Clothing Management

의류로 사용할 수 있는 피복소재에 대하여 파악하고, 이를 토대로 피복계획, 세제와 세탁을 중심으로 한 피복정리, 피복보관 등에 대하여 학습한다. 또한 환경친화적인 의류소재와 지속가능한 환경을 연계시켜 학습한다.

In this course, students study textiles and clothing management. This course covers materials, care and maintenance of garments focusing on planned purchase, storage, and detergent/washing.

HOM 304 가정경영학

Family Management

가족과 환경과의 상호관련을 이해하고 변화하는 환경에 부합하는 가족이 추구해야 할 가치, 목표에 대해 고찰하고, 이를 달성하기 위한 효과적인 물적/ 인적 자원(커뮤니케이션 방법, 시간관리 등)의 관리방법에 대해 학습한다. 또한 가정의 다양성 이해를 위한 다문화가족, 싱글가족, 양성평등가족 등의 관리과정에 대해서도 학습한다.

The subject looks into values and goals that family should pursue through a correlation between family and environment, and it searches for an effective management of resources to achieve them, by dividing them into the area of material resources and that of human resources(effective communication method & time management .etc.), Also study about the management process of multicultural family, single family, gender equality family for understanding of family diversity

HOM 305 시장환경과소비자교육

Market Environment & Consumer Education

21세기는 시장환경의 변화에 따른 소비자주권의식의 강화로 새로운 관점에서의 소비자교육이 필요하다.따라서 변화하는 시장환경을 이해한 후, 그에 부합하는 금융교육 및 중소기업의 이해관련 내용을 학습하며, 이와 관련된 소비자 교육의 목표, 교육내용, 교육방법과 매체제작 등에 대해 학습한다.

In the 21st century, consumer education is needed from a new perspective by changing the market environment and reinforcing consumer sovereignty consciousness. Therefore, we study the changing market environment, consumer education goals, education contents, education methods and media production.

HOM 306 가족상담의이론과실제

Family Counselling Theory and Practice

현대사회의 다양성에 직면하여 각 개인 및 가족에게 발생하는 문제를 파악하고 이러한 가족의 문제를 해결하기 위한 상담과 치료의 실제를 탐구한다. 이를 통해 인권 및 생명존중, 취약가족(장애인, 다문화, 가정)에 대한 이해를 높인다.

This course explores many issues that individuals and families experience in recent complex society. It provides the way for counseling and therapy to resolve the family issues.

HOM 307 외국조리

Foreign Cooking

외국음식의 문화적 배경을 배우고, 실습을 통하여 외국음식의 조리법을 익혀서 식생활의 합리적인 발전을 모색한다. 또한 다양한 문화와 음식조리법의 연계를 통해 다문화교육을 실시한다. 또한 환경문제와 관련하여 지속가능한 음식문화에 대해 학습한다.

Students study history and culture of foreign food. This course gives students the opportunities to cook Japanese, Chinese, Italian, French, American recipes.

HOM 308 글로벌복식문화사

History of Global costume

한국복식, 동양과 서양의 대표적인 복식을 파악함으로써 세계적 복식을 비교, 분석한다. 시대적, 문화적 배경과 연계된 다양한 나라 의복의 변경·발달에 대하여 학습한다.

This course seeks to analyze and compare the traditional styles of clothing in korea as well as in other countries across the East and West cultures. Specifically, students will learn about how various clothing styles have transformed and developed according to historical and cultural context.

HOM 401 다문화와가족

Multicultural and Family

다양한 다문화 가족의 특성에 학문적 이해를 높이고, 관련된 사회적 이슈와 미래의 다문화교육의 방향에 대해 학습한다. 다문화가정의 가족문화, 의식주생활문화, 여가와 소비생활문화 실태를 파악하고 다문화가정생활문화의 정착과 실천방안을 모색할 수 있다.

Students will learn about the characteristics of various multicultural families and learn about related social issues and the directions of future multivultural education. Students can understand the family culture, conscious living culture, leisure and consumer culture of multicultural families, and find ways to settle and practice multicultural family life culture.

HOM 402 생애주기영양학

Nutrition through the life cycle

인간의 생애주기 각 단계인 임신(태아기)기, 수유기, 영유아기, 아동기, 청소년기, 노년기의 생리적 특성, 영양소 필요량, 주요 영양문제, 바람직한 영양관리에 대하여 학습한다. 특히 임신과 영양 부분에서는 인권 및 생명존중과 관련된 내용을 학습한다.

Students in this course study special nutrition issues at different periods of the life cycle. Topics cover the physiological characteristics, dietary intakes, nutritional requirements, and nutritional problems of pregnant and lactating women, infants, children, adolescents, and aging adults.

HOM 403 의상심리와현대사회

Clothing Behavior and Retailing

사회심리학의 기초이론을 도입하여 인간행동의 한 형태로서 의복행동(의복에 대한 태도, 관심, 선호, 착용 습관 등)을 연구하는 내용이 포함되며, 특히 토론, 측정도구 사용 등 자기주도적 학습이 강조된다. 현대사회에서 의복소비자가 나타내는 구매행위, 소비형태 및 의류상품의 기획에 대한 내용도 강의된다.

Students study exploration of the social-psychological aspects of clothing in relation to human behavior with self-directed learning. Studies of environmental, individual, and social-psychological influences on behavior of consumers in the apparel consumption process will be discussed.

HOM 404 소비자정책및소비자상담

Consumer Police & Counseling

소비자문제는 시장에서의 구조적문제로 이의 해결을 위해서는 정책적 뒷받침과 소비자의 상담 기술이 요구된다. 소비자정책과 소비자상담 원리 및 방법 등에 대해 학습함으로써 소비자문제를 해결할 수 있는 기획-설계-적용-해결 과정에 대해 학습한다. 특히 다문화가정, 저소득층 가계의 소비자문제 해결을 위한 소비자정책, 상담 등에 대해서 학습한다.

Consumer problems, as structural problems in the market, require policies to support and counselling to help their solution. In this regard, it covers the principles and methods of consumer policy and counseling in order to enable the acquisition of expertise and technology that can solve consumer problems. Also we will learn about consumer policy and counseling for solving consumer problems in multicultural families and low-income families.

HOM 405 가정생활과복지

Family Life & Well-Bing

사회복지가 중요하게 대두된 현대사회의 배경을 고찰하고, 가족을 지원할 수 있는 여러 사회복지정책에 관해 학습한다. 관련 복지기관을 방문하여 실습하는 등 현실 참여적인 의욕과 태도를 고취하도록 한다. 또한 이를 취약가정(장애인, 다문화가정)의 복지문제에 대해서도 학습한다.

In this course, students will learn about the variety of theories and practices about the family welfare and develop the ability to prevent the family problems and set up the plan.

HOM 406 영양교육과매체제작

Nutrition Education and Educational Media Production

영양교육 시 필요한 교육과정, 교육방법, 교육이론, 교육매체 등에 대해 학습하고 실제 중고등학교 수업에 적용할 수 있는 영양교육 매체를 제작한다.

In this course, students study about the curriculum, education method, educational theory, and the media of education necessary for nutrition education, and produce a nutrition education media that can be applied to actual middle and high school class.

HOM 407 가정관리세미나

Seminar in Home Management

가족생애주기별 가족의 가치, 목표를 고찰하고 이를 달성하기 위한 효과적인 자원관리 방안을 세미나형식으로 학습한다. 다문화가정등의 취약가정에 대한 가정생활문제 등에 대해서도 학습한다.

We look into the values and goals of family over the family life cycle and study an effective management of resources to achieve them in the form of seminars. It also study about family life problems of vulnerable families such as multicultural families.

HOM 408 실내디자인과 안전

Interior Design and Safety

실내디자인에 대한 학문적 이해를 배경으로 안전교육의 요소를 도출하고, 실제로 교육현장에 필요한 안전교육 프로그램을 계획하고 실습한다.

Based on the academic understanding og the interior design, the element of safety education is elicited, and the satety education program necessary for the school is developed and practiced.